Tänk på vid yoga

Lite att tänka på ...

Innan yoga-klassen

Omklädningsrum finns men inte dusch.

Mattor, filtar, kuddar, band och block finns. Har du egen matta du gillar ta gärna med den. Nu under Covid -19 så rekommenderas det att ta med din matta och ev egen filt.

Stäng av mobilen. Gärna på flygplansläge.

Kom gärna 10 min innan så att du hinner varva ned.

Innan klassen börjar, lägg dig gärna  i savasana eller sitt tyst och invänta passet.

Undvik stora smycken och klockor.

Informera läraren innan lektionen om graviditet eller skador.

 

Under yoga-klassen

Var medveten om din andning.

Yoga är icke-presterande, så undvik att jämföra dig med både dig själv och andra. Blunda så mycket du kan och våga lita på dig själv.

Du har fullt ansvar över din kropp, ditt liv och din hälsa. Allt sker på eget ansvar. Om något känns obehagligt, stanna upp med övningen och vila. 

Yoga är en process som tar tid. Låt den få göra det.

Håll dig varm under avslappningen.

 

Efter yoga-klassen

Bibehåll tystnaden och lugnet.

Håll kroppen varm.

Prata med läraren efter lektionen om du har frågor och funderingar.

Var medveten om att det ibland kan dyka upp starka känslor, tankar och minnen efter en klass.

Praktisera gärna yoga en stund varje dag för bästa effekt   

 

Namaste/Pernilla