Tänk på vid yoga

Lite att tänka på ...         

Innan yogaklassen

Lokalen öppnar 20 min innan klassen startar.

Omklädningsrum och toalett finns men inte dusch.                                             

Mattor, filtar, kuddar, block finns.                                                                                                      

Stäng av mobilen. Gärna på flygplansläge/nattläge/vibrationsfritt. Lämna den och väskan i omklädningsrummet/hallen.

Kom gärna 10 min innan så att du hinner varva ned.

Innan klassen börjar, lägg dig gärna i savasana eller sitt tyst och invänta passet.

Undvik stora smycken och klockor och parfym. 

Informera läraren innan lektionen om  ev graviditet eller skador.

 

Under yogaklassen

Var medveten om din andning. Lyssna mer på din kropp än på mig som instruerar.

Sensing återfuktar din bindväv så vattenflaska kan vara bra att ha med.

Yoga är icke-presterande, så undvik att jämföra dig med både dig själv och andra. Blunda så mycket du kan och  lita på dig själv.

Du har fullt ansvar över din kropp, ditt liv och din hälsa. Allt sker på eget ansvar. Om något känns obehagligt, stanna upp med övningen och vila.  Allt du gör här är yoga så länge som du är i nuet.

Yoga är en process som tar tid. Låt den få göra det.

Håll dig varm under avslappningen.

 

Efter yogaklassen

Bibehåll tystnaden och lugnet.

Håll kroppen varm.

Drick extra vatten. Gärna varmt/ljummet.

Prata med läraren efter lektionen om du har frågor och funderingar.

Var medveten om att det ibland kan dyka upp starka känslor, tankar och minnen efter en klass.

Praktisera gärna yoga en stund varje dag för bästa effekt   

 

Namaste/Pernilla